Advice to drink 8 glasses of water a day 'nonsense,' argues doctor

July 13, 2011 in Health

The recommendation to drink six to eight glasses of water a day to prevent dehydration "is not only nonsense, but is thoroughly debunked nonsense," argues GP, Margaret McCartney in this week's BMJ.

There is currently no clear evidence of benefit from drinking increased amounts of water, she says, yet the "we-don't-drink-enough-water" myth has endless advocates, including the NHS.

The NHS Choices website states: "Try to drink about six to eight glasses of water (or other fluids) a day to prevent dehydration," while many schools also feel it appropriate to insist that pupils are accompanied to school by a water bottle.

Other organisations, often with vested interests, reinforce this message, she says. For example, Hydration for Health (created by French food giant Danone - makers of bottled waters including Volvic and Evian) recommends 1.5 to 2 litres of water daily as "the simplest and healthiest hydration advice you can give." It also claims that "even mild dehydration plays a role in the development of various diseases."

But McCartney argues that there is no high quality published evidence to support these claims.

She points to several studies showing no clear evidence of benefit from drinking increased amounts of water and suggesting there may be unintended harms attached to an enforcement to drink more water.

"It would seem, therefore, that water is not a simple solution to multiple ," she writes.

For instance, reports that increased in children can improve concentration and mental performance have not been confirmed by research studies, while data relating water drinking to a reduction in children are prone to bias.

While there are some conditions that do benefit from drinking increased , such as in people with recurrent , other evidence for preventing disease is conflicting, adds McCartney. In other words, this is a complex situation not easily remedied by telling everyone to drink more.

Untangling the evidence presented by Danone "results in weak and biased selection of evidence", she argues. Danone says we need "informed choices", but their own evidence does not support their call to action.

She concludes: "There are many organisations with vested interests who would like to tell doctors and patients what to do. We should just say no."

Provided by British Medical Journal search and more info website

4.5 /5 (4 votes)  

Rank 4.5 /5 (4 votes)
Related Stories
Relevant PhysicsForums posts

More news stories

Better response plans needed for children exposed to domestic violence

(Medical Xpress) -- Each year, millions of children are exposed to domestic violence, a traumatic experience that has been associated with cognitive, behavioral, social and emotional problems in childhood ...

Health created 1 hour ago | popularity not rated yet | comments 0

Australia defiant on WTO cigarette challenge

Australia said Friday it would "vigorously defend" itself against complaints about its plan for plain cigarette packaging made by Honduras and Ukraine to the World Trade Organisation.

Health created 2 hours ago | popularity 5 / 5 (1) | comments 0

World 'no tobacco day' puts spotlight on dangers of smoking

It’s not just smokers who are at-risk when it comes to tobacco smoke exposure—and the health concerns of smoking cigarettes are not limited to the most known consequence: lung cancer. 

Health created 4 hours ago | popularity not rated yet | comments 0

Doctors report rise in kids eating detergent packs

(AP) -- Miniature laundry detergent packets arrived on store shelves in recent months as an alternative to bulky bottles and messy spills. But doctors across the country say children are confusing the tiny, brightly colored ...

Health created 16 hours ago | popularity not rated yet | comments 0

Report: State tobacco prevention funding lacking

(AP) -- States have spent only about 3 percent of the billions they've received in tobacco taxes and legal settlements over the last decade to fund tobacco prevention programs, making it harder to reduce the death and disease ...

Health created 17 hours ago | popularity not rated yet | comments 0


Physicians definitively links irritable bowel syndrome and bacteria in gut

An overgrowth of bacteria in the gut has been definitively linked to Irritable Bowel Syndrome in the results of a new Cedars-Sinai study which used cultures from the small intestine. This is the first study to use this "gold ...

Phone contact with nurses linked with better outcomes for women with gestational diabetes

Among women with gestational diabetes mellitus, referral to a telephone-based nurse management program was associated with lower risk of high baby birth weight and increased postpartum glucose testing, according to Kaiser ...

Of mice and mental models: Neuroscientific implications of risk-optimized behavior in the mouse

(Medical Xpress) -- Regardless of an organism’s biological complexity, every encephalized animal continuously makes under-informed behavioral choices that can have serious consequences. Despite its ubiquity, ...

Questionable research practices surprisingly common

(Medical Xpress) -- Not all scientific misconduct is flat-out fraud. Much falls into the murkier realm of “questionable research practices.” A new study finds that in one field, psychology, these practices are surprisingly ...

Researchers identify key brain cell in antidepressant action

(Medical Xpress) -- Antidepressant medications such as Prozac have helped improve mood and lessen anxiety in millions of people with major depression. But scientists know surprisingly little about how these drugs work.

Routine care for Crohn's disease in children should include measurement of bone age

(Medical Xpress) -- Measuring bone age should be a standard practice of care for pediatric patients with Crohn’s disease, in order to properly interpret growth status and improve treatment, according to a new study from ...