Diet soda doesn't make you fat -- it's the extra food

July 4, 2011 in Health

You are making a healthier choice when opting for a diet soda instead of a calorie-laden drink, but beware that you don’t sabotage your good behavior by indulging in extra-calorie foods, said an obesity specialist at Loyola University Health System.

“I suspect that people are likely drinking those diet sodas to wash down high-fat and high-calorie fast-food or take-out meals, not as a complement to a healthy meal prepared at home or to quench a thirst after a tough workout,” said Jessica Bartfield, MD, who specializes in weight and nutrition at Gottlieb Memorial Hospital.

Dr. Bartfield takes issue with two recent studies that were presented at the American Diabetes Association in June that conclude that negatively affects your waistline.

One study tracked 474 people, all 65 to 74 years old, for nearly a decade. It measured height, weight, waist circumference and diet soda intake every 3.5 years. The waists of those who drank soft drinks grew 70 percent more than those who did not.

Another study found that after three months of eating food containing aspartame, mice had higher blood sugar levels than rodents that ate regular food. Researchers concluded that aspartame could trigger the appetite but not satisfy it, leading you to eat more in general.

“The association studies are significant and provocative, but don’t prove cause and effect,” said Bartfield, who counsels weight-loss patients at the Chicago-area Loyola University Health System. “Although these studies controlled for many factors, such as age, physical activity, calories consumed and smoking, there are still a tremendous number of factors such as dietary patterns, sleep, genetics, and medication use that account for weight gain.”

For people trying to lose weight, switching from sugar-sweetened beverages to diet soda can have a tremendous impact on calorie reduction, but Dr. Bartfield feels it still boils down to one basic principle.

“It still comes down to moderation,” she said. “I caution patients to keep it to one or two diet sodas per day.”

Provided by Loyola University Health System search and more info website

not rated yet  

Rank not rated yet
Related Stories
Relevant PhysicsForums posts

More news stories

Salt consumption in India: The need for data to initiate population-based prevention efforts

(Medical Xpress)—International researchers are studying the salt intake of Indian adults to provide vital new data to aid the development of a national salt reduction strategy.

Health created 53 minutes ago | popularity not rated yet | comments 0

Holding drivers' attention

Each day, an average of nine people are killed in the United States and more than 1,000 injured by drivers doing something other than driving.

Health created 1 hour ago | popularity not rated yet | comments 0

Bed sharing with parents increases risk of cot death fivefold

Bed sharing with parents is linked to a fivefold increased risk of sudden infant death syndrome (SIDS), even when the parents are non-smokers and the mother has not been drinking alcohol and does not use illegal drugs, according ...

Health created 12 hours ago | popularity 1.3 / 5 (3) | comments 0

Many people with implantable defibrillators can participate in vigorous sports

Many people with implantable defibrillators can safely participate in vigorous sports according to new research in the American Heart Association journal Circulation.

Health created 13 hours ago | popularity not rated yet | comments 0

Gym class reduces probability of obesity, study finds for first time

Little is known about the effect of physical education (PE) on child weight, but a new study from Cornell University finds that increasing the amount of time that elementary schoolchildren spent in gym class reduces the probability ...

Health created 15 hours ago | popularity not rated yet | comments 0


Anti-CD47 antibody may offer new route to successful cancer vaccination

(Medical Xpress)—Scientists at the School of Medicine have shown that their previously identified therapeutic approach to fight cancer via immune cells called macrophages also prompts the disease-fighting killer T cells ...

Biomarker trio predicts near-term heart risk

(Medical Xpress)—Cardiologists have identified a trio of biomarkers that may predict which patients with heart disease have a high risk of heart attack or death in the next two years.

Primary care docs should play role in kids' dental health, experts say

(HealthDay)—When it comes to the care of your children's teeth, dentists aren't the only experts who can help.

New theory offers clues to vital 'repair and maintenance' role of sleep

(Medical Xpress)—We spend about a third of our life asleep, but why we need to do so remains a mystery. In a recent publication, researchers at University of Surrey and University College London suggest a new hypothesis, ...

Eyes on the sun: Child sunshine exposure and eye development

(Medical Xpress)—Exposure to sunshine as a small child is crucial to the development of a healthy eye according to results of long-term myopia study conducted by University of Sydney researchers.

ATS: Early prone positioning reduces mortality in ARDS

(HealthDay)—For patients with acute respiratory distress syndrome (ARDS), prolonged prone positioning during mechanical ventilation is associated with significantly reduced mortality at 28 and 90 days, ...